G- Gwiazd naszych wina

17:45:00

Tytuł polski: Gwiazd naszych wina
Tytuł oryginału: The Fault In Our Stars
Autor: John Green
Data wydania oryginału: 2012 r.
Data wydania w Polsce: 2013 r.
Wydawnictwo: Bukowy Las
Rodzaj: dramat romantyczny, romans
Liczba stron: 312


Ocena: Inspirująca, dodająca siły na przeżywanie życia.








Historia młodych ludzi, których schwytał rak.
Książka stała się modna wraz z ukazaniem się jej ekranizacji. Gdyby jej nie było pewnie nigdy nie dowiedziałabym się o tymże dziele i jego autorze (filmu jeszcze nie obejrzałam i dobrze, bo będę wiedzieć jak go przeżywać). To nie jest zwykła książka dla nastolatków, choć wyrobiła sobie taką opinię. "Gwiazd naszych wina " to historia nie o miłości, a o umieraniu.
Szesnastoletnia Hazel Grace Lancaster przeżywa swoje życie w towarzystwie rodziców, raka, butli tlenowej o imieniu Philip  i samej siebie. Dziewczyna ciągle rozmyśla o tym, że kiedyś umrze, choć przez pół życia poddawana jest terapii-cud. Jej chore płuca nadal atakuje rak, ale nie zanosi się na przeżuty do innych organów. Mimo tego, że wie iż musi korzystać z życia, ogranicza się do pozostawania w swoim pokoju, domu, czytania Ciosu udręki i oglądaniu Amercian's next Top Model.
To jednak przeszłość. Teraźniejszość zaczyna się ,kiedy Hazel zostaje zmuszona do wzięcia udziału w spotkaniach grupy wsparcia. Tam ludzie chorzy na nowotwory pocieszają się nawzajem i modlą się do Boga.
Ale to nie interesuje Hazel. Interesuje ją ktoś inny.
Dziewczyna poznaje sympatycznego, szarmanckiego(inaczej) i przystojnego Augustusa Watersa. Zamieniają kilka słów i uczucie się zaczyna.
To pierwszy przełom w życiu bohaterki.
Kolejnym jest szansa.
Cios udręki to ulubiona jej książka. Utwór autora Petera van Houtena towarzyszy jej przez długi czas. Czytała ją i planuje przeczytać miliony razy, bo wciąż czuje niedosyt. Nie wie jak kończy się powieść, co się dzieje z jej bohaterami i z środowiskiem ich otaczającym. Szansa być może pozwoli się jej o tym dowiedzieć. Dziewczyna leci do autora, do Amsterdamu, aby zaspokoić swoją ciekawość. Towarzyszy jej Augustus Waters...

Nadzieja to skutek uboczny umierania.
Każdy z chorych bohaterów książki ma nadzieję, w większym lub mniejszym stopniu. Niektórzy planują przyszłość, a jeszcze inni są pewni iż wszystko jest z nimi w porządku i będą stąpać po ziemi jeszcze przez długie lata. Tymczasem na przykładzie książki widzimy, że często ich plany podupadają, kruszą się im w dłoniach i niszczą. Emocje, które im towarzyszą, chęć życia lub jej brak- to bardzo smutne, ale i bardzo pouczające.
Bo ludzie zdrowi często nie zwracają uwagi na skarb jakim jest zdrowie. Możemy się o tym dowiedzieć czytając.

Piękne słowa.
W książce możemy znaleźć wiele cytatów, odniesień i dialogów poprzeplatanych słowami, których może nie zrozumieć zwykły szaraczek. I dobrze- Green chciał, aby czytelnik uruchomił swoją wyobraźnię i zobaczył, jak pięknie można złożyć wypowiedź. Gratulacje!

Śmiech i łzy
"Gwiazd naszych wina" jest specyficzną powieścią romantyczną. Nie kończy się wesoło, ale dobrze. Wszystko nie ulega zmianie, lecz tylko wycinek z jej krótkiego życia. Nie wiemy co będzie się dalej działo, ale możemy o tym mniemać. Myślę, że będzie dobrze.
Bohaterowie mają specyficzny humor. Śmieją się z śmierci, raka uosabiają jako złego i denerwującego gościa, a sami lubią żartować ze swoich dolegliwości. To piękne,( ale niestety nie mam serca przyznać się, że śmiałam się z nimi). Dialogi są mistrzowskie. Kolejne gratulacje!

Krótka rekomendacja
Czytajcie, a znajdziecie. Może szukacie odpowiedzi na pytanie, dobrego cytatu albo tematu na filozoficzne pytanie? Pewnie nie znajdziecie jej w "Gwiazd naszych wina", ale książka wzbudzi w was chęć myślenia nad sobą i nad swoim prawdziwym szczęściem. Brawo, po raz trzeci!
                                               
                                                                                                            
PS. Przepraszam za dość długą nieobecność, ale byłam zajęta kuciem do konkursu języka polskiego. Nie wiem z jakim skutkiem go napisałam, ale warto było się trochę pouczyć.

You Might Also Like

4 komentarze

  1. Ciągle chce to przeczytać i ciągle przewija mi się przed oczami, ale jakoś się jeszcze nie odważyłam. Może końcu czas to zrobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też cały czas zwlekałam przez to, że książka wydawała mi się słaba i nieoryginalna, ot zwykły dramat o dwóch chorych nastolatkach. Okazało się, że historia jest całkiem wciągająca i nie mogłam się oderwać. Polecam, przeczytaj i możesz napisać co o niej myślisz. Chętnie z kimś podyskutuję :)

      Usuń
  2. Czytałam w kwietniu, ale przeczytam to jeszcze raz, i jeszcze. Będę czytać tą książkę milion razy i z pewnością nigdy mi się nie znudzi. :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam w wakacje, czeka mnie ekranizacja. Ciekawe, czy się na niej popłaczę, jak przy książce.

    OdpowiedzUsuń

Prawa autorskie

Całość prezentowanej strony internetowej stanowi własność autorki bloga i jest utworem w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 90, poz. 631). Żadna część moich tekstów nie może być rozpowszechniania bądź kopiowana bez mojej zgody.