P- Poczwarka

18:16:00

Tytuł: Poczwarka
Autor: Dorota Terakowska
Data wydania: 2001
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Rodzaj: Literatura piękna
Liczba stron: 322








Ocena: Wspaniała, poruszająca i pouczająca. Arcydzieło.









Swoista parafraza
Adam i Ewa to małżeństwo na poziomie. Mąż jest biznesmenem, żona ma wysokie wykształcenie. Razem dbają o to, aby ich wspólne życie było podparte na porządku uczuć i materii ich otaczającej. Do pełnego szczęścia brakuje im tylko dziecka.
Kiedy ich córka pojawia się na świecie, wszystko się zmienia, ale nie tak jakby mogli sobie to wyobrazić. Dziecko rodzi się z Zespołem Downa- nieuleczalną, dziedziczną chorobą. Na nieszczęście małej istoty wada okazuje się jedną z najcięższych odmian tego schorzenia. Rodzice na początku są zgodni. Wiedzą, że nie mogliby się pokazać z takim dzieckiem na ulicy, ponieważ ich ranga im na to nie pozwala. Ewa w ostatniej chwili zmienia zdanie. Mimo wątpliwości zatrzymuje przy sobie córkę (Myszkę). Nie od razu uświadamia sobie jakim szczęściem może być upośledzone dziecko. Ani ona, ani jej mąż- który stracił wiarę w sprawiedliwość losu.

Upór i wytrwałość
Nie ukrywam, że "Poczwarka" to trochę ciężka książka. Czyta się bardzo dobrze, autorka pisze przepięknym językiem, ale tematyka jest poważna. Fragmentami jest śmiesznie, ale później przychodzi kolejna fala nowych, dających do myślenia cytatów. Natknęłam się na tę książkę przez to, że musiałam się z nią zapoznać na konkurs języka polskiego. Teraz dziękuję losowi, że mi ją podrzucił.
Myszka jest wyjątkowym dzieckiem. Jest chora to fakt- ale wewnątrz jest bardzo mądrą dziewczynką, postrzegającą życie w sposób jaki nie są w stanie ogarnąć inni. Zauważa szczegóły, które może dostrzec tylko ona. Opisy jej wykreowanego świata są naprawdę dopracowane i piękne (wcale się nie dziwię, zważając na staż i umiejętności Doroty Terakowskiej), a każde kolejne słowo wydaje się czymś perfekcyjnym. Fabuła układa się w swoistą drabinę- każdy szczebel to coś całkiem nowego. Zaczniecie ją czytać i nie będziecie w stanie się oderwać.

Adam, Ewa, Raj
To nie przypadek, że rodzice Myszki mają imiona inspirowane Biblią, a dokładniej Księgą Rodzaju. Autorka w jednym z wywiadów przyznała, że zamierzała wprowadzić elementy inspirowane powstawaniem świata i tak też zrobiła. Wszystko zgrywa się w jedną spójną całość,
Najciekawszym wykorzystaniem Biblii okazuje się duchowość Myszki. Jej wyimaginowany świat jest Edenem, czyli Rajem. Dziewczynka może tam tańczyć, skakać i czuć się wolna od ciężaru niedoskonałego ciała. Pomaga Bogu tworzyć ludzi i rajski Ogród. Czuje się potrzebna i szczęśliwa.

Zapomniana połowa
W "Poczwarce" występuje także jeden z większych wątków- historia Adama, ojca Myszki. Mężczyzna po narodzinach dziecka odłączył się od świata rodziny i zaczął udawać, że takowy w ogóle nie istniał.  Zaszył się w swoim niemalże dźwiękoszczelnym pokoju, nie zważając na trudy wychowania chorej córki, które przejęła po nim jego żona. Jego postawa na początku bardzo mnie zdenerwowała, później po części zaczęłam go rozumieć, ale przy samym końcu poczułam do niego nienawiść. Zwrot akcji okazał się tak niespodziewany, że nawet nie zdążyłam dogłębnie go przeanalizować. No cóż... nie będę niczego zdradzać. Dowiecie się sami, jeśli chwycicie po książkę.


Naprawdę polecam lekturę "Poczwarki". To przepiękna książka ukazująca prawdziwe               i bezlitosne życie, które tak naprawdę jest częścią naszej codzienności. Przeczytajcie ją jak najszybciej, jeśli jeszcze tego nie zrobiliście. 

                                                                                   

You Might Also Like

3 komentarze

  1. Czytałam tę książkę i naprawdę mnie poruszyła. Pamiętam, że to była moja pierwsza tego typu lektura.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest właśnie moja pierwsza tego typu lektura. O jak dobrze, że trafiła w moje ręce :)

      Usuń
  2. Słyszałam o tej książce.
    Nie czytałam, ale zamierzam.

    :)

    OdpowiedzUsuń

Prawa autorskie

Całość prezentowanej strony internetowej stanowi własność autorki bloga i jest utworem w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 90, poz. 631). Żadna część moich tekstów nie może być rozpowszechniania bądź kopiowana bez mojej zgody.